سفارش تبلیغ
صبا ویژن

این نرم افزار حاوی انواع ویروس­ ها و نرم افزارهای جاسوسی است که بدون این که شما متوجه شوید بر روی کامپیوتر و تلفن (هوشمند) یا بر روی دستگاه­ های قابل حمل شما نصب می­ شوند. این برنامه­ ها، عامل اصلی توقف اجرای برنامه­ ها (هنگ کردن) در دستگاه شما می­ شوند .

ایران هشدار-کلمه Malware مخفف عبارت «Malicious Software»به معنای نرم افزار مخرب است. این نرم افزار حاوی انواع ویروس­ ها و نرم افزارهای جاسوسی است که بدون این که شما متوجه شوید بر روی کامپیوتر و تلفن (هوشمند) یا بر روی دستگاه­ های قابل حمل شما نصب می­ شوند. این برنامه­ ها، عامل اصلی توقف اجرای برنامه­ ها (هنگ کردن) در دستگاه شما می­ شوند و از این برنامه ­ها برای کنترل و نظارت کردن بر فعالیت­ های شما در فضای مجازی استفاده می­ شود. مجرمین از این برنامه­ ها برای دزدیدن اطلاعات شخصی و ارسال هرزنامه (اسپم) و انجام فعالیت­ های مجرمانه استفاده می­ کنند. 

از اجرای نرم افزارهای مخرب جلوگیری کنید

افراد کلاهبردار سعی می­ کنند، کاربران را به کلیک کردن بر روی لینک­ هایی که نرم افزارهای مخرب و جاسوسی را در کامپیوترها­یشان دانلود می­ کند، تشویق کنند و از این طریق کلاهبرداری انجام دهند. این نرم افزارهای مخرب در کامپیوترهایی که نرم افزارهای امنیتی با کیفیت و قدرتمند در آنها نصب نشده، اجرا می­ شوند. 

برای کم کردن خطر دانلود در نرم افزارهای مخرب و نرم افزارهای جاسوسی به نکات زیر توجه کنید: 

♦ نرم افزار امنیتی خود را به روز رسانی شده نگه دارید. 

بر روی کامپیوترتان یک نرم افزار ضدویروس و ضد جاسوسی و دیواره آتش نصب کنید. نرم افزارهای امنیتی و مرورگر اینترنتی و سیستم عامل خود را به گونه­ ای تنظیم کنید تا به صورت خودکار خود را به­ روز رسانی کنند.

♦  بر روی هیچ لینکی کلیک نکنید؛  مگر آن که بدانید محتوای آن لینک چیست و بر روی فایل­ های ضمیمه شده در هیچ ایمیلی کلیک نکنید؛ مگر آن که بدانید آن ایمیل را چه کسی فرستاده است.

کلیک کردن بر روی لینک­ ها و فایل­ های ضمیمه؛ حتی در ایمیل­ هایی که به نظر می­ رسد از طرف دوستان و یا خانواده فرستاده شده است  می­تواند باعث نصب نرم افزارهای مخرب در کامپیوترتان شود.

♦  نرم افزارها را تنها از وب سایت­ هایی که می­ شناسید و به آنها اطمینان دارید، دانلود و نصب کنید.

دانلود کردن بازی­ های رایگان و برنامه­ های به اشتراک گذاری فایل و نوار ابزارهای  شخصی در ظاهر جذاب و فریبنده هستند؛ اما نرم افزارهای مخرب اغلب با نرم افزارهای رایگان دانلود می­ شوند.  

♦  دانلودهای ناخواسته را به حداقل برسانید.

اطمینان حاصل کنید که امنیت مرورگر شما به قدری بالاست که قادر به شناسایی دانلودهای ناخواسته است. برای مثال، حداقل تنظیمات امنیتی در مرورگر اینترنت اکسپلورر باید در حالت متوسط (Medium) باشد.

♦  از مسدود کننده پنجره­ های پاپ آپ (پاپ آپ بلاکر) استفاده کنید و بر روی لینک­ هایی که در پنجره ­های پاپ آپ ظاهر می­ شود، کلیک نکنید

 اگر بر روی این لینک­ ها کلیک کنید، به احتمال زیاد نرم افزار مخرب بر روی کامپیوترتان نصب می­ شود. با کلیک کردن بر روی ضربدر نوار، عنوان پنجره­ های پاپ آپ را ببندید.

♦  با خرید نرم افزارهای مناسب از خود در برابر پاپ آپ­ ها یا ایمیل­ های ناخواسته دفاع کنید.

این یکی از تاکتیک­ هایی است که کلاهبردارها برای انتشار نرم افزارهای مخرب استفاده می­ کنند. 

به­ خصوص زمانی که در تبلیغاتشان ادعا می­ کنند، کامپیوتر شما را اسکن کرده­ اند و نرم افزارهای مخرب را شناسایی کرده­ اند.

♦  در زمینه استفاد? صحیح از کامپیوتر اطلاع رسانی کنید.

 به دوستانتان بگویید که انجام برخی از  فعالیت­ ها در فضای مجازی از جمله کلیک کردن بر روی پاپ آپ­ ها، دانلود برنامه ­ها و بازی­ های رایگان، باز کردن ایمیل­ های زنجیره ­ای و یا ارسال اطلاعات شخصی می­ تواند، کامپیوتر را در معرض خطر قرار دهد.

♦  از اطلاعات خود به طور مرتب، نسخه پشتیبان تهیه کنید.

 این اطلاعات می ­توانند، فایل­ های متنی یا عکس­ هایی را که برای شما مهم هستند، شامل ­شود. ­از اطلاعاتی نسخه پشتیبان تهیه کنید که می­ خواهید در زمانی که کامپیوتر شما از فعالیت باز می­ ایستد، از آنها استفاده کنید. 

نرم افزارهای مخرب را شناسایی کنید

بر عملکرد کامپیوتر خود نظارت کنید تا بتوانید عملکرد غیر معمول آن را شناسایی کنید. اگر کامپیوتر شما با مشکلات زیر روبرو است، احتمالاً تحت تاثیر یک نرم افزار مخرب قرار گرفته است:

♦  سرعت کامپیوتر پایین می­ آید، هنگ می­ کند و پیغام­ های تکراری خطا را به نمایش می­ گذارد؛

♦  کامپیوتر خاموش و یا ری استارت (Restart) نمی ­­شود؛

♦  به طور پشت سر هم پنجره­ های Pop-up را به نمایش می­ گذارد؛

♦  مرورگر اینترنت وب سایت­ هایی را به نمایش می­ گذارد که شما نمی­ خواهید از آنها بازدید کنید و یا ایمیل­ هایی را می ­فرستد که شما هرگز ننوشته­ اید.  

سایر علایم اخطار دهنده­ ای که حضور نرم افزارهای مخرب  را نشان می ­دهند، عبارت است از:

♦  وجود نوار ابزارهای جدید و ناخواسته؛

♦ وجود آیکون­ های جدید و ناخواسته به صورت میانبر (Shortcut) در صفحه دسک تاپ (Desktop)؛

♦  تغییر ناگهانی و یا مکرر در صفحه اصلی (Home Page) مرورگر اینترنت؛

♦  خالی شدن باتری لپ تاپ بسیار سریعتر از مدت زمان استاندارد.

از شر نرم افزارهای مخرب خلاص شوید

اگر شک دارید که یک نرم افزار مخرب در کامپیوتر شما در حال اجرا است، اقدام­ های زیر را انجام دهید: 

 

1 . از انجام خرید اینترنتی و فعالیت بانکی و هر فعالیتی که نیازمند وارد کردن اطلاعاتی مانند نام کاربری و رمز عبور و سایر اطلاعات مهم است ، اجتناب کنید؛

 

2 . نرم افزار امنیتی (آنتی ویروس) خود را به روز رسانی کنید و آن را به گونه ­ای تنظیم کنید تا کامپیوتر شما را از لحاظ وجود هر نوع ویروس و نرم افزار جاسوسی بررسی کند. هر فایلی را که این برنامه به مثابه فایل مشکل­ دار شناسایی می­ کند، حذف کنید. برای این که این تغییرات اثر خود را بگذارند، ممکن است مجبور شوید کامپیوتر خود را ری استارت کنید؛

 

3 . اگر کامپیوتر شما از نظر گارانتی تحت پوشش خدمات پشتیبانی فنی رایگان است، با شرکت پوشش دهند? خدمات گارانتی تماس بگیرید و مدل کامپیوتر و اسم نرم افزاری را که نصب کرده­ اید، و شرح مختصری در ارتباط با مشکل را بیان کنید؛

 

4 . بسیاری از شرکت­ ها، از جمله شرکت­ هایی که با خرده فروشی­ ها در ارتباط هستند، خدمات پشتیبانی را از طریق تلفن، در محل کار خود و یا در منزل شما ارائه می ­دهند. مشخص کنید که کدام یک از این خدمات برای شما مناسب ­تر است. در بین این روش­ ها به طور کلی خدمات تلفنی و اینترنتی کمترین هزینه را دارند؛ اما ممکن است، شما مجبور شوید، بخشی از کار را خودتان انجام دهید. معمولاً بردن کامپیوتر به محل کار شرکت هزین? کمتری در مقابل پرداخت اجرت تعمیرکار برای تعمیر در منزل دارد؛

 

5 . به محض اینکه از اطلاعات موجود در کامپیوتر خود نسخه پشتیبان تهیه کردید، به این مسئله فکر کنید که چگونه نرم افزارهای مخرب می­ توانند در سیستم شما دانلود شوند و چه کارهای دیگری را می ­توانید انجام دهید تا از دانلود شدن نرم افزارهای مخرب در آینده جلوگیری کنید. "

 منبع : iranhoshdar.ir 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 (JAM...   


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ