سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یکی از سنتهای ایران باستان، صنایع دستی است که در فرهنگ ملت حفظ شده و از نسلی به نسل بعدی منتقل می شود. امروزه محصولات دست ساز به شدت در خارج از ایران به عنوان هنر منحصر به فرد شناخته می شود. انواع محبوب صنایع دستی ایران شاهکارهای واقعی هستند و هر یک از آنها تاریخ خود را دارد.

صنایع دستی در ایران: قلم زنی

galyamzani

 

مهر و موم بر روی فلز در ایران باستان بیش از 4000 سال پیش ایجاد شده است. برای قلم زنی ، اساتید در اصل از مس استفاده می کردند، اما در حال حاضر از مواد گرانقیمت مانند طلا و نقره استفاده می شود. نقاشی ها بسیار منحصر به فرد و پیچیده هستند که در حقیقت قیمت محصول به واسطه کار خود به جای مواد گرانشی تشکیل شده است. کارشناسی ارشد از الگوهای سنتی، پرندگان، حیوانات، طبیعت، حوادث تاریخی، طرح های آثار معروف و تم های دیگر برای دکوراسیون استفاده می کند. هر دو طراحی خود و انگیزه به تخیل و مهارت استاد بستگی دارد.

 

فرایند رسم یک تصویر بسیار پیچیده است و با پوشش یک سطح فلز با محلول رزین و گچ آغاز می شود. با استفاده از یک ابزار خاص، کارشناسی ارشد الگوی را اجرا می کند، پس از آن راه حل پیش از کاربرد، از بین می رود، سطح با زغال سنگ و جلا مالش می شود. پس از پرداخت، تصویر درخشان است.

 

صنایع دستی در ایران: گلیم تکه دوزی 

git-011--2.jpg

گلیم های عشایری و دستبافت که در سایز ها و طرح های مختلف بصورت بافت داری تولید شده اند ، به کارگاه قالیشویی برای ضدعفونی و تثبیت رنگ ارسال شده و پس از شستشو به کارگاه تکه دوزی منتقل می شوند . در کارگاه گلیم ها در سایز ها و ابعاد کوچکتر با الگوی مشخص برش خورده و لبه دوزی می شوند ، و در انتها بعد از کنار هم قرار دادن تکه های کوچکتر ; گلیم در ابعاد و طرح های دلخواه دوخته شده و توسط پارچه لایی چسبی اطو می شود و مجددا لبه دوزی و آماده مصرف می گردد .

 

 

صنایع دستی در ایران فیروزه کوبی

 

firuzekub

 

فیروزه کوبی یک نوع نسبتا جدید از صنایع دستی است، اما با یک داستان دیگر مرتبط است. کلمه "فیروز" به معنی سنگ خوشبختی است و به عنوان "فیروزه ای" ترجمه می شود. ایران مقام بهترین فیروزه ی محسوب می شود. با توجه به افسانه ها، فیروزه استخوان کسانی است که از عشق می میرند. سنگ خود را به عنوان یک نماد عشق و اشتیاق احترام می گذارد. سنگ در ایران گران تر از سایر کشورها است، اما فیروزه ی ایران با کیفیت عالی است.

 

فیروزه کوبی به مدت صد سال موفق به تبدیل شدن به محبوب ترین صنایع دستی و کارت کسب و کار کشور است. بهترین اساتید، آیتم های منحصر به فرد را با اصطلاح کوب در اصفهان ایجاد می کنند. در بازار اصفهان، شما می توانید زیباترین اقلام مانند گلدان، صفحات، سینی و طلا و جواهرات فیروزه ای را پیدا کنید. به عنوان یک ماده مس، نقره، برنز، نیکل و کاپوچینک برای تکامل فیروزه و زیبایی بخضیدن به اقلام فیروزه استفاده می شود.

 

صنایع دستی در ایران: میناکاری

 

minakari

 

میناکاری یکی از قدیمی ترین هنرهای کاربردی مینا رنگی بر روی یک محصول فلزی است. سنت میناکاری بخشی از فرهنگ ایران باستانی بیش از 5000 سال پیش بود و تا به امروز با لوکس آن آشناست. شما می توانید در مورد تاریخ میناکاری و روند استفاده از مینا بیشتر بدانید.

 

صنایع دستی در ایران: خاتم کاری

 

khatam

 

طرح های روی چوب به عنوان خاتم کاری قدیمی و منحصر به فرد است. خاتم در عصر صفوی محبوبیت خود را به دست آورد و تا به امروز ایران به عنوان یکی از بهترین تولید کنندگان در خاتم کاری محسوب می شود. در سایر کشورهای شرقی، مراکز تولید چوب موزاییک نیز یافت می شوند.

 

خاتم کاری برای تزئین قطعات داخلی چوبی مانند پنجره ها، درها، میزها و صندلی ها، گلدان ها، قاب عکس ها و سایر قطعات داخلی استفاده می شود.

منبع : نیکان تجارت هاشمی 


اولین دیدگاه را شما بگذارید

 مشاور آتش...       تور کیش و...


طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ